آسانسور

آسانسور

تشابه همه ی آسانسور ها در داشتن خصوصیاتی مانند کابین ، حرکت عمودی و توقف در سطوح

مختلف با هم می باشند.

اما تفاوت آن ها نیز در نحوه اعمال نیروی محرکه به کابین متفاوت می باشد.

آسانسورانواع آسانسور:

  • کششی
  • هیدرولیک
  • وینچی
  • معغناطیسی
  • پنوماتیک

آسانسور کششی:

این آسانسور ها با کمک یک موتور الکتریکی که معمولاً در بالای چاه آسانسور قرار دارند و در بعضی طراحی ها

در موتورخانه نصب می شود ، تامین میگردند.

تعدادی کابل فولادی (اصطلاحاً سیم بکسل) بر روی فلکه این موتور  وجود دارد که از طرفی به کابین آسانسور و

از طرفی دیگر به وزنه‌های آسانسور که درون قابی فلزی به نام قاب وزنه قرار دارند، متصل هستند.

این وزنه‌ها جنسی از چدن یا بتن دارند و وزن آن ها به اندازه وزن کابین به علاوه نصف ظرفیت کابین است.

در محاسبات مربوط به آسانسور وزن هر نفر ۷۵ کیلوگرم می باشد.

به این دلیل وزنه در سیستم آسانسور قرار دارد تا به بالا بردن آسانسور کمک نماید.

اگر از این وزنه ها استفاده نشود ، برای این کار باید موتورهای بسیار قوی با کیلووات بالا استفاده شود.

مزیت این کار این است که توان موتور مورد استفاده کاهش می‌یابد.

معمولاً این وزنه در پایین آمدن آسانسور مزاحمت ایجاد می‌کند.

اما بدلیل اینکه هر جسم بدون دخالت به پایین سقوط می‌کند ، پس استفاده از وزنه مزاحمت بزرگی در حرکت

آسانسور ایجاد نمی‌کند.

این نوع از آسانسورها نیز بر اساس نیروی اصطکاک بین سیم بکسلها و فلکه کشش موتور کار می کنند.

درون فریم وزنه به اندازه وزن کابین به اضافه نصف ظرفیت کابین وزنه نیز وجود دارد.

مثلاً اگر ظرفیت کابین ۹۰۰ کیلوگرم باشد (یعنی آسانسور نفربر ۱۲ نفره چون متوسط وزن هر نفر ۷۵ کیلوگرم

است) به اندازه ۴۵۰ کیلوگرم به اضافه وزن کابین در کادر وزنه، وزنه وجود دارد.

نیروی کشش با کمک این وزنه برای حرکت کابین کاهش می‌یابد .

اگر که  ظرفیت کابین رعایت شود ، اختلاف وزن بین کادر وزنه و کابین تحت هر شرایطی از نصف ظرفیت کابین

(در مثال قبل ۴۵۰ کیلوگرم) بیشتر نخواهد شد و در حرکت رو به بالا یا پایین سیستم کشش آسانسور حداکثر

برای جابه جایی جرمی به اندازه نصف ظرفیت کابین توان مصرف خواهد کرد.

آسانسورهای هیدرولیک

آسانسور هیدرولیکیجدیداً آسانسورهای هیدرولیکی بین کاربران نیز بسیار محبوب شده است.

معمولاً در اروپا بیشتر از ۷۰ درصد آسانسورهای زیر ۵ طبقه هیدرولیک می باشد.

که مزیت های این نوع آسانسورها به شرح زیر می باشد:

  • استارت اولیه به نرمی حرکت می کند.
  • خرابی و استهلاک بسیار کمی دارد.
  • عیب یابی و تعمیر آن آسان است.
  • به دلیل حذف کادر وزنه و سیم بکسل می توان آسانسورهای زیبا و شیشه‌ای ایجاد نمود.
  • نیاز به سازه سبک دارد.
  • احتیاجی به موتورخانه در پشت بام ندارد.
  • آسانسورهای باربر و سنگین با تناژ بالا و زیبایی بام خانه و همچنین تراز شدن دقیق آن در طبقات وجود دارد.

محدودیت استفاده از این نوع آسانسور:

  •  محدودیت در ارتفاع
  • کندی نسبی سرعت آنها
  • تنها قرارگیری در چاهک

از درایو و سیستم خنک‌کننده می‌توان به سرعت ۱ متر به صورت معمول دست یافت.

آسانسورهای هیدرولیک با استفاده از موتور الکتریکی ، پمپ فشار روغن و جک هیدرولیک

کار می‌کنند.

به دلیل اینکه آسانسور باید تمامی کابین و مسافران را جا به جا کند و کادر وزنه در این نوع

آسانسور ها وجود ندارد نیاز به موتور های قویتر نیز دارند.

تجهیزات این  آسانسورها یک موتور سه فاز غوطه ور در روغن به همراه یک شیرالکتریکی مخصوص

که پاوریونیت نامیده می‌شوند و وظیفه تأمین فشار روغن برای جک هیدرولیک را دارد ، می باشد.

استفاده از درایو یا سافت استارتر هزینه بالایی نیز برای راه اندازی موتور دارد .

پس بهتر است برای شروع به کار موتور پمپ هیدرولیک از سیستم ستاره مثلث استفاده شود.

این نیرو و موتور فقط در حرکت یه سمت بالا مورد نیاز است و برای حرکت به سمت پایین فقط باید

یک شیر را باز کرده و روغن جک کابین را تخلیه نمایید تا به آرامی به سمت پایین حرکت نماید.


تاسیسات گلریز تمامی خدمات را توسط کادری مجرب و حرفه ای ارائه می دهد.تاسیسات گلریز

با ما تماس بگیرید :

 


آسانسورهای وینچی

این نوع آسانسور به وسیله زنجیر یا طناب فولادی آویزان شده است و نیروی رانش به طریقی به غیر

از اصطکاک به آن وارد می‌شود.

در این نوع آسانسورها قاب وزنه وجود ندارد.

آسانسورهای مغناطیسی

در این نوع آسانسور ریل‌ها و تجهیزات متصل شده روی دیوار چاه آسانسور با مغناطیس دائم نقش

استاتور موتور و کابین آسانسور نقش روتور را ایفا می‌کنند.

با وصل شدن جریان برق به استاتور، میدان مغناطیسی ایجاد شده و به روتور القا می‌گردد.

این میدان مغناطیسی در نقاطی قطع شده و با القای جریان برق بوسیله سیم پیچ‌های استاتور،

سیم پیچ‌های تعبیه شده روی روتور باردار شده و کابین به حرکت در می‌آید.

معمولاً در این آسانسورها اجزایی مثل وزنه تعادل، کابل فولادی، موتوخانه و .. وجود ندارد.

آسانسورهای مغناطیسی از نظر امنیت نسبت به آسانسورهای معمولی بهتر بوده اما از لحاظ

قیمتی بسیار گران‌تر می‌باشند.

آسانسورهای کارگاهی

معمولاً این نوع آسانسورها مکمل و تسریع کننده برج سازی و سازه‌های بلندمرتبه هستند.

این آسانسورها می توانند از ابتدای کار توسط خودشان نصب و مونتاژ شوند و با سازه ساختمان

ارتفاع بگیرند.

این آسانسورها می توانند تا ارتفاع ۵۰۰ متر بالا رفته و در ظرفیت های ۱ و ۱٫۵ و ۲ تن تولید شوند.

از آسانسورهای ویژه بار و نفر برای منتقل کردن نفرات و مصالح بعد از تمام شدن سازه ساختمان

استفاده می شود و موجب تسریع عملیات ساختمانی می گردنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *